Mascil

Το προγραμμα MaSciL


To Μascil (Mathematics and Science for life) είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα (FP7) διάρκειας τριών χρόνων (01/2013 -12/2016), στο οποίο συμμετέχουν 13 χώρες (2 φορείς από την Ελλάδα- ΕΚΠΑ και  ΙΤΕ στην Κρήτη).
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης και επαγγελματικής εξέλιξης εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γενική και επαγγελματική), στόχος του οποίου είναι η εισαγωγή στην τάξη διερευνητικών τρόπων μάθησης (Inquiry Based Learning / IBL) και η σύνδεση με το χώρο εργασίας. Ειδικότερα, το παρεμβατικό μοντέλο του Mascil αφορά την εκπαίδευση εκπαιδευτικών που διδάσκουν Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες στην Αθμια και Βθμια εκπαίδευση.

To πρόγραμμα αναπτύσσεται σε διαδοχικούς κύκλους σχεδιασμού και εφαρμογής. Ο τρόπος εργασίας των μαθητών και ο ρόλος του εκπαιδευτικού που αναμένεται να αναπτυχθούν στο πλαίσιο του προγράμματος εμφανίζονται στον ακόλουθο πίνακα:
Τρόποι εργασίας των μαθητών
Ρόλος του εκπαιδευτικού
    Διερευνούν, θέτουν ερωτήματα
    Διερευνούν προβλήματα και εμπλέκονται στην επίλυσή τους, χρησιμοποιούν τη γνώση τους για την εύρεση λύσεων
    Ερμηνεύουν καταστάσεις και φαινόμενα
    Αξιολογούν διαδικασίες και αποτελέσματα
    Αποκτούν αίσθηση για αυτό που κάνουν
    Διερευνούν τον χώρο εργασίας
    Αναγνωρίζει και αξιοποιεί τη σκέψη των μαθητών

    Συνδέει τη γνώση με τις εμπειρίες των μαθητών


    Προσφέρει προκλήσεις και κίνητρα στους μαθητές συνδέοντας το σχολείο με τον χώρο εργασίας


Επιπλέον, τα χαρακτηριστικά των διερευνητικών δραστηριοτήτων που αξιοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος και ο τρόπος σύνδεσης με το χώρο εργασίας παρουσιάζονται στον πίνακα και το διάγραμμα που ακολουθούν.
Χαρακτηριστικά των έργων που ανατίθενται στους μαθητές
Σύνδεση με το χώρο εργασίας
  Το πλαίσιο του προβλήματος είναι κατανοητό
  Η κατάσταση του προβλήματος ευνοεί πολλαπλές στρατηγικές επίλυσης
  Οι μαθητές αποφασίζουν σχετικά με την πορεία της διερεύνησης
  Οι δραστηριότητες υποστηρίζουν την συνεργασία και την επικοινωνία
    Το πλαίσιο της δραστηριότητας σχετίζεται με τον χώρο εργασίας
    Οι μαθητές αναλαμβάνουν ένα επαγγελματικό ρόλο
    Οι δράσεις των μαθητών συνδέονται με πρακτικές επαγγελματικών χώρων
    Η δραστηριότητα ζητάει τη δημιουργία ενός προϊόντος  

Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα του προγράμματος ορίζονται  ως εξής:
  Καλλιέργεια διερευνητικής σκέψης
  Εφαρμογή επιστημονικής γνώσης στην καθημερινή ζωή
  Προετοιμασία για ενεργητική συμμετοχή στον σύγχρονο κόσμο και δια βίου μάθηση
  Κατανόηση της φύσης της επιστημονικής γνώσης
  Κατανόηση του πώς τα μαθηματικά και οι φυσικές επιστήμες χρησιμοποιούνται στον χώρο εργασίας.

Το Ερευνητικό Πρόβλημα που τίθεται στο πλαίσιο του προγράμματος είναι: 
Πώς οι διαφορετικές στρατηγικές εκπαίδευσης και διάχυσης θα λειτουργήσουν σε διαφορετικά εθνικά και εκπαιδευτικά πλαίσια;
Ειδικότερα για την Ελλάδα, το Ερευνητικό Πρόβλημα εξειδικεύεται στα ακόλουθα Ερευνητικά Ερωτήματα:
  • Πως νοηματοδούν οι εκπαιδευτικοί τα Μαθηματικά στο χώρο Εργασίας (ΜΧΕ) και τη Διερευνητική Μάθηση (ΔΜ) και πως τα αξιοποιούν κατά τον κύκλο σχεδιασμός-διδασκαλία- αναστοχασμός;
  • Με ποιους τρόπους οι επαγγελματικές δραστηριότητες του προγράμματος διευκολύνουν την ανάπτυξη της εννοιολόγησης και της δράσης των εκπαιδευτικών στην κατεύθυνση της ενσωμάτωσης των ΜΧΕ και ΔΜ στη διδασκαλία στην τάξη;
  • Ποια στοιχεία του θεσμικού/πολιτισμικού/ κοινωνικού πλαισίου επηρεάζουν την ενσωμάτωση των ΜΧΕ και ΔΜ στην καθημερινή τάξη?
  • Ποια είναι η επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτών στο πλαίσιο της συνεργασίας με εκπαιδευτικούς και άλλους εκπαιδευτές?

Το 1ο Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης είναι ένα από τα τρία Δημοτικά Σχολεία της Αλεξανδρούπολης και ένα από τα περίπου δέκα σχολεία Αθμιας εκπαίδευσης της χώρας που εμπλέκεται στο πρόγραμμα (τα υπόλοιπα είναι στην Πάτρα και στο Βόλο).  Σχετική άδεια δόθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Παιδείας (βλέπε συνημμένο). 
To πρόγραμμα Mascil θα αποτελέσει μέρος της δράσης της Ομάδας των Μαθηματικών του σχολείου, στην οποία συμμετέχουν σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί του.  Η ομάδα βρίσκεται στην τρίτη χρονιά λειτουργίας της, ξεκίνησε με αφορμή την πιλοτική εφαρμογή του νέου Προγράμματος Σπουδών για τα Μαθηματικά (συγκροτήθηκε υπό την εποπτεία του ΙΕΠ το 2011) στο συγκεκριμένο σχολείο και στοχεύει στην στήριξη του εκπαιδευτικού έργου με παρεμβάσεις που επιδιώκουν την επαγγελματική μάθηση μέσα από διαδικασίες διερεύνησης και αναστοχασμού της διδακτικής πράξης (δηλαδή, μάθησης) στο πεδίο της τάξης, με μεθοδολογίες που μελέτης περίπτωσης, έρευνας δράσης, αφήγησης, θεμελιωμένης θεωρίας και εθνογραφικού τύπου.


Επιστημονική υπεύθυνη για το ΕΚΠΑ: Δέσποινα Πόταρη, Αναπλ. Καθηγήτρια (Τμήμα Μαθηματικών)
Υπεύθυνος για το ΔΠΘ: Χαρ. Σακονίδης, Καθηγητής




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου